لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

قراقویونلو

ترکمانان قراقویونلو

ترکمانان قراقویونلو (۷۸۰ - ۸۷۴ ق /۱۳۷۸ - ۱۴۶۹م) سلسله‌ای از حکمرانان ترکمن بودند که برای مدت نزدیک به یک سده بر مناطقی از غرب و شمال غربی ایران فرمانروایی کردند.

قراقویونلو واژه‌ای ترکی (مرکب از: قره + قویون + لو) و به معنی صاحبان گوسفندهای سیاه است. این واژه بسته به لهجه محلی گوینده، قره قویونلو یا قاراقویونلو هم تلفظ و نوشته می‌شود.

نام قراقویونلوها نخستین بار در تاریخ در دوره قبل از سلسله صفویه مطرح گردیده‌است. قراقویونلوها که ترکمن بودند ابتدا دست نشاندگان سلسله مغولی جلایری‌ها در تبریز و بغداد بودند. اما در سال ۱۳۷۵ (میلادی) قرا یوسف رهبر قراقویونلوها در پی شورشی بر علیه جلایری‌ها استقلال خود را از جلایری‌ها اعلام کرد و کنترل آذربایجان، موصل و بغداد را به دست گرفت. تیموریان در حوالی ۱۴۰۰ قرا یوسف را شکست داده و قرایوسف به مصر متواری شد. وی پس از مدتی و در ۱۴۰۶ با کمک حاکمان وقت مصر، مملوکها، دوباره کنترل تبریز را بدست آورد. دولت شیعی قراقویونلو در بخش مهمی از سرزمین ایران شامل خوزستان، کرمان، فارس و هرات حضور داشت[۲] واپسین فرمانروای قره‌قویونلو جهانشاه قراقویونلو نام داشت که اوزون حسن از دودمان آق‌قویونلو او را شکست داد و وی را به همراه پسرش کشت.

مسجد کبود در تبریز از بناهای ساخته شده در دوران قرافویونلوها می‌باشد.

در حال حاضر تیره‌هایی به نام قراقویونلو یا قاراقویونلو در میان بازماندگان ایل شاهسون بغدادی در استان‌های تهران، مرکزی، ... و قشقایی‌ها در حوالی استان فارس وجود دارند. (به طور مثال ناصر خان قشقایی از تیره قراقویونلو بوده‌است.) قراقویونلوهای ساوه یکی از طایفه‌های ایل شاهسون بغدادی می‌باشند و گفته می‌شود که در زمان نادرشاه به ایران انتقال داده شده‌اند. منبع یا منابعی که ارتباط این اقوام و گروه‌ها را به قراقویونلوهای دوره قبل از صفویه ذکر کرده باشد در دسترس نیست. امااین فرضیه خیلی دور از حقیقت نیست. به‌ویژه که قراقویونلوها مدتی حاکمان بغداد نیز بوده‌اند.





نوع مطلب :
برچسب ها : قراقویونلو، سلسله صفویه، اوزون حسن، آق‌قویونلو، قراقویونلوها، ایل شاهسون بغدادی، قراقویونلوهای ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 17 دی 1398
admin blog

سرگذشتی از مرحوم عاشیق مسیح الله رضایی:

عاشیق را هم بردند ، دُرنا ها که می رفتند .

آپاردیلار عاشیقی دا، دورنالارگدنده

یادداشتی از امیرسهرابی پژوهشگر موسیقی و مدیرموزه عروسک و اسباب بازی

ترک ها و ترک زبانهای استان های مرکزی،قم، قزوین ،همدان ،البرز،تهران حدود پنج دهه با صدایش همراه بودند.

وی متولد 1315 (شناسنامه 1318 )درمنطقه قاراقان است ، ازشهرستان آوج ،استان قزوین. قاراقان منطقه ای کوهستانی و کوهپایه ای، مشترک بین استان های مرکزی ،قزوین و همدان است . درطول چندین سده ،طوایف مختلف ترک به مرور دراین منطقه ساکن شده اند و ترکیبی از ترکها و ترک زبانها،اغلیت های مذهبی همچون ارامنه ،اهل حق ، چند روستای باقی مانده از زبان های کهن فارسی (موسوم به تاتی) و چند ایل کوچ رو همچون شاهسون بغدادی و ایل کله کویی را دراین منطقه می توان دید.

مسیح اله از نوجوانی نواختن ساز بالابان و سرنا را شروع و درمجالس سرور درکنار عاشیق های برجسته آن روزگاراجرا می کند.

اوایل دهه چهل وی آرام آرام چگور به دست می گیرد و روایتگری منظومه های حماسی و عاشقانه را آغازمی کند.

نکته مهم درباره وی تلاقی شروع پر اوج عاشیقی مسیح اله با عمومی شدن ضبط وپخش موسیقی در میان مردم مناطق ذکرشده است . ابتدا صفحه و ریل و به مرور نوار کاست .

حوالی 1350 مسیح اله اولین داستانش «طاهرمیرزا را دراستریو خیام ضبط می کند. همان داستان زهره و طاهر که از تاجیکستان و ازبکستان،خراسان،مازندران،آذربایجان تا نواحی مرکزی ایران روایت می شود.

استقبال خوب مردم باعث ضبط ادامه داستان و دیگر داستانهای عاشیقی توسط مسیح اله می شود.

روزگاری که ضبط صوت ها بالای طاقچه های بلند خانه های روستایی بود درردیف نوارهای چیده شده حتما یکی دو نوار مسیح اله دیده می شد. آنقدر صمیمی شد که پیشوند صنفی و هنری عاشیق را هم کمتر برایش بکار می بردند .خیلی ها هنوز ندیده بودندش اما صدایش روستا به روستا می گشت.

نوارها پخش می شد و آوازه مسیح اله بیشتر می شد. درابتدا نوارکاستهای ضبط شده اش همواره مسیح اله تقاضا می کرد که برای این نوارها و داستانها زحمات بسیارکشیده شده ولطفا ازتکثیرهای غیرقانونی خریداری نکنید.

متاسفانه درباره منابع داستانی مسیح اله اطلاعات کمی داریم.

وی درجوانی نزد دو تن از عاشیق های بزرگ روستاهای ساوه ،منطقه قاراقان «عاشیق محمد حسن سنگکی» و «عاشیق اسماعیل شاهمرادی »داستانگویی را فرا می گیرد. .

بابلندآوازه شدنش دربسیاری از عروسی های مناطق ذک شده بویژه قم وساوه دعوت می شود . هرجا که عاشیقی کهنسال می یابد باهمان ضبط صوت پلیسی، داستان را ضبط کرده و سپس با ذوق خویش آماده اجرا و ضبط در استریو می کند.

.داستانهای کوراغلو،شاه اسماعیل،اصلی و کرم،عاشق غریب،افروز و معصوم ،بهرام و گل اندام،ورقه و گلشن برخی ازآنهایند.

تمام نوازندگانی که امروزه نغمات و داستان های عاشیقی مناق ذکرشده را اجرا می کنند حضوری یا ازطریق آثار منتشرشده ی مسیح اله از او آموخته اند

عاشیقی بزرگ سفرکرد .. هیچگاه نهادی دولتی برای ثبت گنجینه و حمایت از وی آستینی بالا نزد

.اما بخش خصوصی و خود مردم و شور و علاقه وی سبب شد امروز گنجینه ای از داستانهای عاشیقی و نغمات و شیوه ی داستانگویی عاشیق های ترک مناطق مرکزی ایران ثبت شود.

""درناها می برندش و صدایش در کوههای قاراقان می ماند.""

تقدیم به دوستدارن

فرستنده جابرسیفی طرفدار دوآتیشه استاد مرحوم رضایی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 9 دی 1398
admin blog


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic