لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 تاریخ بیوران
میراث گذشتگانراپاس بداریم بیوران روستای هست واقع درپنجاه کیلومتری شهرستان ساوه از توابع نوبران استان مرکزی دوازده کیلومتری شمال شهر غرق آباد قدمت بنای دوم آن به عصرساسانیان میرسد (بنای اولیه در جنوب روستا در قصبه کنونی واقع بوده )که  فعلا موجود است در قسمت شرقی  آن قلعه ای وجود داشته که در مقابل هجوم اشرار از روستا محافظت میکرده که در حال حاضر به تلی از خاک  مبدل شده(قاباق بایر) و به عنوان اثار میراث فرهنگی خود نمای میکند و به تدریج روستا به دامنه تپه درمجاور کوه سفید کشیده شده وخوانین روستا بخاطر إشراف و تحت نظر داشتن ورود خروج مردم... ودور ماندن ازحمله های احتمالی در قسمت غرب روستا در ارتفاع قلعه ای مستحکم با تمام امکانات روز  ساخته بودن که اخیرا تخریب گردیده ودرهمان وقت روستامجددا مورد حمله اشرار روس تبار قرار گرفته واطراف روستا   سنگر بندی شده که محل استقرار مهاجمین روسی  معروف به ثلات لار یری درقسمت شرق روستا در    کنار رودخانه قوریان واقع است قدیم ترین  نقطه بجا مانده روستا (مابین کوچه شه ولیک و بالا قاش تا آرا کؤچه می باشد )   و در عصر ساسانیان مورد توجه قرار گرفته ودارای استراحتگاه بنام چاپار خانا درکناررودخانه برای مامورین دولتی که در حکم پست وتلگراف وحفظ امنیت مورد استفاده قرار میگرفته است.واز طریق دالان زیرزمینی  (چای  باغ چاسو.) به روستا متصل بوده . وبا ظهور اسلام به اسلام گرویدن وآتشکده  های عصر زرتشت  تخریب.گردیده  تپه  ملک قالا قو،  با فاصله نسبتا دوری از روستا واقع در شمال شرقی نوعی آتشکده بوده زمانی هم به عنوان پست دیدبانی و مخابراتی مورد استفاده قرار میگرفته  برهمین اساس بی ناران نام گرفته(به معنی دوری از آتش)  وبه تدریج به بیوران تغییر نام یافت ونسبت به روستاهای  همجوار کمتر مورد سیطره ارباب رعیتی قرار گرفته واهالی بیشتر از طریق  کشاورزی دامداری وچآلواداری امرار معاش میکردن میتوان اذعان نمود که بیشتر ساکنین روستا استقلال کاری داشته اند،واز مسجد و حمام قدیمی که  قدمت چند صدساله بر خوردار بوده و هیزم حمام از طریق روستای چمریم تامین میشده در عوض دوماه از فصل بهار آب اضافی رودخانه قوریان از طریق نهری به ملک چمریم انتقال می یافت که در حال حاضر متروک شده و قابل استفاده نمی باشد متاسفانه به لحاظ بی توجهی  ومنافعه ی شخصی که بعضا داشته و دارند در راس امور قرار نگرفته،،،، وبلعکس  آثار قدیمی از جمله مسجد با نمای گنبدی  شکل با بنای اسلامی را تخریب و مسجدی با الگوی امروزی احداث گردیده (آنهم  در جای خود با ارزش است )ولی میشد در جای دیگری احداث .و بنای چند صد ساله تخریب نمیشد. و همچنین حمام قدیمی نیز به حالت تخریب رها شده است، مردمانش  مذهیی  واهل دین ودیانت هستند  اما بخاطر یک سری مسائل خرافی وکاذب اعتقادات اهالی رو به ضعف گذاشته است .با تمام اختلافات سلیقه ای،حاکم برافکار مردم ،،خوشبختانه نسبت  به روستا های همجوار  از یک پارچگی خوبی بر خوردار بوده و هستند ،۹۹ درصد اهالی از هرگونه آلودگی و فساد اخلاقی  مبرا هستند،، ،
،نم،،،،،  93/3/16  ،،،،،،




نوع مطلب :
برچسب ها : تاریخ بیوران، معرفی روستاهای ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 11 بهمن 1396
admin blog


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic